Doba čtení:1 m, 30 s
Projekt nabíječek pro elektrokola vznikl v Ústeckém kraji. Foto: 74b.cz

Největší českou soukromou síť nabíjecích stanic pro elektrokola letos využívaly tisíce e-bikerů v osmi krajích. Projekt se zrodil v Ústeckém kraji v roce 2020 pod názvem Sev.en for Bikers, v současné době jej převzala a pod názvem Power 4 Bikers provozuje společnost Powertica, která se zabývá prodejem elektřiny.

Celkový počet nabíječek se ustálil na 140, provozovatel letos pouze dokončoval vloni naplánované instalace a na stávajících stanicích prováděl údržbu a revize. „Sama jsem fanouškem elektrokol a nabíječky jsem si v létě několikrát osobně vyzkoušela. Mohu potvrdit, že v některých lokalitách je síť už tak hustá, že ani nemusíte tak pečlivě plánovat a dostanete se během jediného dne na místa, která by pro vás jinak nebyla fyzicky dosažitelná. Na provozních datech přitom vidíme, že jedinečnou infrastrukturu oceňují i uživatelé. V některé dny běžně počítáme i desítky nabití,“ sdělila Gabriela Sáričková Benešová, mluvčí skupiny Sev.en.

Experiment společnosti Google s létající elektrárnou nevyšel

Projekt nabíječek pro elektrokola vznikl v Ústeckém kraji a následně se rozšířil napřed do Karlovarského a Pardubického kraje a později i do Plzeňského, Jihočeského a Středočeského kraje. V loňském roce přibylo nejvíce stanic v Libereckém a Královéhradeckém kraji. Největší výhodou nabíječek je,  že e-bikerům dovolují nechat doma těžké ruční nabíječky, a to prakticky všem. Systém je totiž kompatibilní s naprostou většinou dnes prodávaných typů elektrokol. Díky nedávno proběhlé modernizaci to platí už stoprocentně a na všech 140 stanicích.

V případě, že nelze využít ani jedno z nabízených rozhraní, k dispozici jsou dvě klasické zásuvky na 230 voltů. Síť již pokrývá řadu významných cyklostezek po celé republice. Příkladem je Krušnohorská magistrála, Stezka železné opony neboli EuroVelo13, Labská stezka či národní park České Švýcarsko.