Ochrana ovzduší vyžaduje celostní přístup

Celý životní cyklus elektromobilu je podle Jirovského pro ekosystém daleko horší, než běžný automobil. Foto: Pixabay

„Soustředění se na jednotlivosti je zásadní chybou boje za lepší ovzduší,“ varoval ve „Čtyřiadvacítce“ ČT Václav Jirovský z Fakulty dopravní ČVUT.

„V ekosystému se nemůžete zaměřit jen třeba na oxidy dusíku, nebo oxid uhličitý. Je nezbytné se na to dívat celostně,“ vysvětlil v České televizi uznávaný docent Václav Jirovský z Fakulty dopravní. Například podle grafu, který prezentoval, se mohou stát cyklisté většími producenty některých emisí, než automobily.

Čtěte také:
Podváděla Tesla s ekologickými dotacemi?
Bez úlev Dánové Teslu nechtějí

Do pořadu přišel proto, aby komentoval informace z Polska, že tam začali do cementu v chodnících (zatím v jednom městě) přidávat nanočástice na bázi oxidu titaničitého, jež při ozáření slunečním zářením spouštějí fotokatalýzu. Jev, který čistí vzduch od některých škodlivin. Což samo o sobě zřejmě není nic nemožného. V Česku je dostupný například fotokatalytický přípravek FN Nano, vyvinutý ve spolupráci s Akademií věd, kterým se impregnují domovní fasády.

„Zcela prokazatelně se pak na nich minimálně 10 let neusazují řasy a plísně,“ konstatoval Jan Hrdlička ze společnosti Čištění fasád, jež fotokatalytickou samočistící ochranu na domy aplikuje. Současně ovšem impregnace funguje i jako čistič vzduchu, tedy stejně, jako polský cement v chodníku.

„Kdyby byl ve městech každý druhý dům ošetřený tímhle přípravkem, města by si sama čistila vzduch,“ je přesvědčen Pavel Šefl, ředitel firmy FN-Nano, která přípravek vyrábí. Možná i z toho důvodu zaznamenává rostoucí odbyt do Číny.

Václav Jirovský však daleko větší část svého pobytu ve studiu věnoval zmíněnému celostnímu přístupu v ekologii. Což je přístup, který hlavní mediální ekologický proud vůbec neprezentuje. Podle Jirovského je to špatně. Protože soustředěním na jeden plyn či jinou škodlivinu se nechává volný prostor ostatním škodlivinám. Nebo při jeho likvidaci vznikají jiné závažné škody.

„Když vezmete celý životní cyklus elektromobilu, od začátku do konce, zjistíte, že je pro ekosystém daleko horší, než běžný automobil,“ uvedl Jirovský. To, že elektřina nyní pochází většinou z fosilních elektráren, je podle něj přitom jen jeden důvod. Tím dalším jsou především akumulátory, jejichž výroba a likvidace jsou pro životní prostředí velmi zatěžující. Navíc přitom často vznikají v zemích, které si ekologií příliš nelámou hlavu.

Podle respektovaného vědeckého pracovníka je proto i k řešení ekologických problémů přistupovat s vědomím komplexnosti jevů a toho, že se jednotlivé věci a činnosti navzájem ovlivňují. Teprve se podle něj dá přicházet na správná řešení.

Mohlo by vás zajímat:
VIDEO: Jak se rodí kolosy na čtyřech kolech
Rypadlo váží jako 2700 škodovek
Největší bagr na světě udělal kariéru ve filmu