Pražský klimatický plán: Hausnumera a žvásty

Až 23 000 pražských domů má být osazeno „solárními a kogeneračními zdroji elektřiny“. Jenže k fotovoltaickým panelům jsou potřeba baterie, jež nemohou být ve stejném domě, na kterém jsou panely. Foto: wikipadia.org

Pokrokářská rada hlavního města se zavazuje utrácet peníze, které Praha nemá. Ukazuje tím, jak moc už progresivistické strany ztratily normální rozum a jak moc jsou závislé na neprůhledném bruselském propletenci.

Nesmyslné směšování pojmů životní prostředí a emise CO2 procházejí celým plánem pražských radních na to, jak za 230 miliard korun snížit emise oxidu uhličitého o 45 procent do roku 2030 (zde). Příznačné přitom je, že Praha nemá žádný zdroj elektřiny, který by stál za zmínku. Což ovšem městské radní z Praha sobě, Pirátů a Spojených sil pro Prahu nechává zcela v klidu. Tedy pokud za snahu vyřešit problém nebudeme považovat záměr instalovat na střechy fotovoltaické panely. O nich pánové a dámy tvrdí, že by mohly v budoucnu dodávat až 30 procent městské spotřeby. Jedním dechem ovšem také chtějí rozvíjet elektromobilitu, jež znamená zvýšení spotřeby elektřiny.

Čtěte také:
Vědci varují: Nespalujte dřevo místo uhlí, je to hloupost
Česko téměř veškerý plyn dováží z Ruska

V té souvislosti obzvlášť vynikne licoměrnost zelených receptů: Praha chce za „boj s emisemi CO2“ utratit pomalu o polovinu víc, než je vládou předpokládaná cena nového jaderného bloku v Dukovanech (162 miliard). I kdyby se cena bloku nakonec dostala na 300 miliard, jak předpovídají pesimistické odhady, bude to „jen“ o 70 miliard víc. Za stabilní energetický zdroj. Na transformaci českých uhelných regionů má jít také méně než polovina méně peněz, než plánuje utratit pražská rada. V tomto světle již je pochopitelná logika, podle které mají již od roku 2025 jezdit do Brandýsa nad Labem a do Kostelce nad Labem trolejbusy, což bude stát víc, než tři čtvrtě miliardy korun (zde).

„Nyní jsou navíc i vhodné podmínky z hlediska financování těchto, často velmi nákladných, projektů. Počítáme, že se hlavní město masivně zapojí do dotačních programů na národní i evropské úrovni. Otevírá se nám příležitost, která se nebude opakovat, získat miliardy korun pro investice do výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů, ekologizace zdrojů tepla pro Prahu, rozvoje elektromobility, nebo adaptace města na dopady změny klimatu, jako je horko a sucho,“ vysvětluje odpovědný radní Petr Hlubuček z koalice Spojené síly pro Prahu (TOP09 a STAN). „Investiční plán“ je tak postaven na přídělech peněz z Bruselu, což je pro takzvaně „proevropské“ a „liberální“ strany již samozřejmá součást rozpočtu.

Čtěte také:
Co dostáváme za drahou elektřinu?
Emise z energetiky klesají, z dopravy naopak rostou

Praha by totiž, podle představy progresivních radních, měla do roku 2030 investovat 55 miliard korun. Čili méně než čtvrtinu celkové částky. Vzhledem k tomu, že roční rozpočet hlavního města se v posledních pár letech pohybuje okolo 80 miliard, stejně nejde o nějakou nevýznamnou částku. Tím spíš, že peníze z Bruselu, tedy přerozdělované peníze, které předtím EU poslaly jiné státy, také přijít nemusejí. Co by potom dělali radní se svými „ambiciózními plány“?

Se zprávou rady se můžete seznámit zde. Je v ní mnoho podnětného čtení. „Jedním ze zásadních nedostatků, který Praze brání účinně snižovat množství produkovaných emisí na jejím území, je nedostatečné vytváření příležitostí pro zapojení samotných občanů. I toto má Klimatický plán ambici změnit,“ cituje například zpráva Petra Hlubučka. Co má tohle znamenat, se však v obsáhlé zprávě nedočtete. Nezbývá než doufat, že nejde o eufemismus pro zakládání angažovaných protioxidových hlídek, které budou spolupracovat se speciálním útvarem městské policie.

Až 23 000 domů má být osazeno „solárními a kogeneračními zdroji elektřiny“. Jenže k fotovoltaickým panelům jsou potřeba baterie, jež nemohou být ve stejném domě, na kterém jsou panely. Kvůli bezpečnosti. Jejich bezpečná instalace v těsné městské zástavbě může být docela oříškem. A co na tenhle rozmach asi řeknou pražští hasiči? Uhasit bezpečně jeden elektromobil je dlouhodobý proces, končící až ponořením vozu do speciální lázně. A ne na deset minut.

Pokud by dokument byl „méně ambiciózní“ a raději se zaměřil na to, co se opravdu dá udělat pro životní prostředí, bylo by to podstatně lepší a třeba by z toho i něco bylo. Možná snad i dostavěný Pražský okruh a další praktické a ekologické věci pro Pražany. Takhle jen vzniklo něco, co je praktickou základnou pro ty, kteří si zvykli bohatnout z dotací a kysličníkové hysterie.

Ten materiál s názvem „Praha našla cestu k uhlíkové neutralitě. Schválený klimatický plán předpokládá o 45 % méně emisí už v roce 2030“ by si měli přečíst všichni, nejen Pražané. Je to totiž menu, které budou progresivistické partaje chtít servírovat po celé republice. Na náš účet.