Doba čtení:3 m, 46 s
Až 23 000 pražských domů má být osazeno „solárními a kogeneračními zdroji elektřiny“. Jenže k fotovoltaickým panelům jsou potřeba baterie, jež nemohou být ve stejném domě, na kterém jsou panely. Foto: wikipadia.org

Pokrokářská rada hlavního města se zavazuje utrácet peníze, které Praha nemá. Ukazuje tím, jak moc už progresivistické strany ztratily normální rozum a jak moc jsou závislé na neprůhledném bruselském propletenci.

Nesmyslné směšování pojmů životní prostředí a emise CO2 procházejí celým plánem pražských radních na to, jak za 230 miliard korun snížit emise oxidu uhličitého o 45 procent do roku 2030 (zde). Příznačné přitom je, že Praha nemá žádný zdroj elektřiny, který by stál za zmínku. Což ovšem městské radní z Praha sobě, Pirátů a Spojených sil pro Prahu nechává zcela v klidu. Tedy pokud za snahu vyřešit problém nebudeme považovat záměr instalovat na střechy fotovoltaické panely. O nich pánové a dámy tvrdí, že by mohly v budoucnu dodávat až 30 procent městské spotřeby. Jedním dechem ovšem také chtějí rozvíjet elektromobilitu, jež znamená zvýšení spotřeby elektřiny.

Čtěte také:
Vědci varují: Nespalujte dřevo místo uhlí, je to hloupost
Česko téměř veškerý plyn dováží z Ruska

V té souvislosti obzvlášť vynikne licoměrnost zelených receptů: Praha chce za „boj s emisemi CO2“ utratit pomalu o polovinu víc, než je vládou předpokládaná cena nového jaderného bloku v Dukovanech (162 miliard). I kdyby se cena bloku nakonec dostala na 300 miliard, jak předpovídají pesimistické odhady, bude to „jen“ o 70 miliard víc. Za stabilní energetický zdroj. Na transformaci českých uhelných regionů má jít také méně než polovina méně peněz, než plánuje utratit pražská rada. V tomto světle již je pochopitelná logika, podle které mají již od roku 2025 jezdit do Brandýsa nad Labem a do Kostelce nad Labem trolejbusy, což bude stát víc, než tři čtvrtě miliardy korun (zde).

„Nyní jsou navíc i vhodné podmínky z hlediska financování těchto, často velmi nákladných, projektů. Počítáme, že se hlavní město masivně zapojí do dotačních programů na národní i evropské úrovni. Otevírá se nám příležitost, která se nebude opakovat, získat miliardy korun pro investice do výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů, ekologizace zdrojů tepla pro Prahu, rozvoje elektromobility, nebo adaptace města na dopady změny klimatu, jako je horko a sucho,“ vysvětluje odpovědný radní Petr Hlubuček z koalice Spojené síly pro Prahu (TOP09 a STAN). „Investiční plán“ je tak postaven na přídělech peněz z Bruselu, což je pro takzvaně „proevropské“ a „liberální“ strany již samozřejmá součást rozpočtu.

Čtěte také:
Co dostáváme za drahou elektřinu?
Emise z energetiky klesají, z dopravy naopak rostou

Praha by totiž, podle představy progresivních radních, měla do roku 2030 investovat 55 miliard korun. Čili méně než čtvrtinu celkové částky. Vzhledem k tomu, že roční rozpočet hlavního města se v posledních pár letech pohybuje okolo 80 miliard, stejně nejde o nějakou nevýznamnou částku. Tím spíš, že peníze z Bruselu, tedy přerozdělované peníze, které předtím EU poslaly jiné státy, také přijít nemusejí. Co by potom dělali radní se svými „ambiciózními plány“?

Se zprávou rady se můžete seznámit zde. Je v ní mnoho podnětného čtení. „Jedním ze zásadních nedostatků, který Praze brání účinně snižovat množství produkovaných emisí na jejím území, je nedostatečné vytváření příležitostí pro zapojení samotných občanů. I toto má Klimatický plán ambici změnit,“ cituje například zpráva Petra Hlubučka. Co má tohle znamenat, se však v obsáhlé zprávě nedočtete. Nezbývá než doufat, že nejde o eufemismus pro zakládání angažovaných protioxidových hlídek, které budou spolupracovat se speciálním útvarem městské policie.

Až 23 000 domů má být osazeno „solárními a kogeneračními zdroji elektřiny“. Jenže k fotovoltaickým panelům jsou potřeba baterie, jež nemohou být ve stejném domě, na kterém jsou panely. Kvůli bezpečnosti. Jejich bezpečná instalace v těsné městské zástavbě může být docela oříškem. A co na tenhle rozmach asi řeknou pražští hasiči? Uhasit bezpečně jeden elektromobil je dlouhodobý proces, končící až ponořením vozu do speciální lázně. A ne na deset minut.

Pokud by dokument byl „méně ambiciózní“ a raději se zaměřil na to, co se opravdu dá udělat pro životní prostředí, bylo by to podstatně lepší a třeba by z toho i něco bylo. Možná snad i dostavěný Pražský okruh a další praktické a ekologické věci pro Pražany. Takhle jen vzniklo něco, co je praktickou základnou pro ty, kteří si zvykli bohatnout z dotací a kysličníkové hysterie.

Ten materiál s názvem „Praha našla cestu k uhlíkové neutralitě. Schválený klimatický plán předpokládá o 45 % méně emisí už v roce 2030“ by si měli přečíst všichni, nejen Pražané. Je to totiž menu, které budou progresivistické partaje chtít servírovat po celé republice. Na náš účet.

Close

Generic selectors
Pouze přesná schoda
Hledat v titulcích
Hledat v obsahu
Post Type Selectors
Hledat pouze v kategorii
Energetická bezpečnost
Komentáře
Rozhovor
Videa
Z domova
Zajímavosti
Ze světa