Doba čtení:2 m, 22 s
Toto kolo by mělo zvládnout vysoké pracovní zatížení u nakladačů v hlubinných dolech. Foto: bigtyer.com.au

Většina světových výrobců pneumatik, kteří se zabývají vývojem pneumatiky bez vzduchu, zkouší nový výrobek na menších strojích, Michelin třeba na travních sekačkách. Australská firma Big Tyre na to jde jinak. Vyrobila už několik prototypů i pro těžké důlní nakladače.

Pneumatika bez vzduchu od australského výrobce má silný plášť, z kterého vedou ke středovému dílu listové pružiny. Ty rozvádějí tlak na celé kolo. Toto kolo by mělo zvládnout vysoké pracovní zatížení u nakladačů v hlubinných dolech. První prototyp pneumatiky bez vzduchu vyrobila firma už v roce 2011.

Čtěte také:
Technika na baterky má začít pomáhat v hlubině
VIDEO: Největší hydrostatický buldozer na světě

Cílem vývojářů z Big Tyre je, aby pneumatiky bez vzduchu byly odolné vůči proražení, velkým nárazům, poskytovaly lepší komfort pro obsluhu, byly bezpečné a vhodné pro náročné prostředí, zejména těžební a vojenské účely.

„Bezvzduchové“ pneumatiky vyvíjí už léta také firma Michelin, která svůj první prototyp představila v roce 2004. Nyní tyto pneumatiky prodává jako alternativu pro travní sekačky John Deere řady 900. Kolo označené jako Michelin X Tweel Turf se skládá z pláště se silným dezénem, proměnlivým vzorkem a radiálních paprsků, které vycházejí ze středové části.

Jako materiál byl použit polyresin na bázi pružné pryskyřice. Tato „guma“ bez vzduchu je vlastně celé kolo. Při průjezdu kola přes překážku se paprskovitě uspořádané lamely prohýbají a tlumí nárazy.  Kolo se při přejezdu přes překážky, jako jsou obrubníky, kameny, snadněji deformuje, tlumí otřesy a neskáče jako běžná vzduchová pneumatika. Použitý materiál i efektivní využití celé plochy vnějšího pláště zvyšuje životnost pneumatiky bez vzduchu až na trojnásobek běžného kola u sekaček.

Firma John Deere pneumatiky Michelin X Tweel Turf prodává od roku 2015 s několika dezény. Lze je použít na sekačky i malé nakladače. Prodejce uvádí, že tato „guma“, kterou nelze prorazit, snižuje náklady na údržbu a opravy. „Naše spolupráce s John Deere je skvělá, nyní se snažíme rozšířit dodávky, aby pneumatiky bez vzduchu byly k dispozici i samostatně,“ řekl vedoucí manažer Michelin Tweel Technologies Olivier Brauen.

Myšlenka nahradit v pneumatice vzduch není nijak nová. Americký vynálezce James Vernon Martin si v letech 1933 až 1944 podal tři patenty na výrobu lehké, pružné a elastické obruče, kterými chtěl pryžové pneumatiky nahradit. Vnitřní část se skládala z mohutných paprsků, které nebylo nutné plnit žádným plynem a nehrozilo, že se prorazí. Konstrukci tvořily ocelové obruče plněné kaučukem. Kolo se testovalo na voze Jeep v různém terénu. Ukázalo se, že vůz trpěl méně otřesy a urazil například v písku delší vzdálenost. I přes zjevné výhody se ale Martinovo kolo neujalo.

Mohlo by vás zajímat:
VIDEO: Nejlepší podzemní sklápěčka na světě
Mobil ušitý horníkům na míru
VIDEO: Čínský titán na 16 kolech

Close

Generic selectors
Pouze přesná schoda
Hledat v titulcích
Hledat v obsahu
Post Type Selectors
Hledat pouze v kategorii
Energetická bezpečnost
Komentáře
Rozhovor
Videa
Z domova
Zajímavosti
Ze světa