Výměna kulové dráhy nebo jejích částí na uhelném rypadle je na pohled atraktivní událost. V lomu Vršany, kde těží společnost Vršanská uhelná ze skupiny Sev.en Energy, během července v rámci střednědobé opravy probíhala na velkostroji KU300/K107.
Průměr kulové dráhy, díky které se otáčí celá horní stavba stroje, dosahuje na uhelném rypadle KU300 zhruba 7,8 metru a už jen kvůli své velkosti se musí měnit přímo na velkostroji. Specializované činnosti prováděla společnost UNEX, která je výrobcem velkostroje, ve spolupráci s údržbou a osádkou rypadla. Aby bylo možné se do útrob velkostroje vůbec dostat, bylo potřeba čtyř hydraulických zvedáků, které celou zhruba 350tunovou horní stavbu stroje zvedly o necelý metr.
Čtěte také:
Vodohospodářský systém v okolí lomu ČSA se obnovuje
Na zaplavení lomu ČSA bude chybět až 1,7 miliardy
Teprve pak bylo možné z velkostroje demontovat segmenty, v nichž je usazeno celkem 136 valivých koulí. Každá z nich má v průměru 150 milimetrů a váží 15 kilogramů. Po vyjmutí byla každá koule očíslována a uložena přesně v pořadí, jak se po výměně segmentů následně vracela na své původní místo.
Výměna kulové dráhy se na velkostrojích provádí obvykle jednou za několik let. Ve Vršanské uhelné ale obdobnou výměnu absolvovali prakticky přesně po roce, vloni se kulová dráha měnila u rypadla KU300/K96.