Doba čtení:1 m, 45 s
Tahač Komatsu 930E je v současné době dodáván s motorem o výkonu 3 500 koní, který je schopen dosáhnout rychlosti 64 km/h. Foto: Komatsu

Automobilka General Motors (GM) a výrobce stavebních strojů Komatsu uzavřely partnerství, jehož cílem je vytvořit z jeden z největších nákladních automobilů na světě, který bude poháněný vodíkem.

Tahač Komatsu 930E je v současné době dodáván s motorem o výkonu 3 500 koní, který je schopen dosáhnout rychlosti 64 km/h. Ve snaze zlepšit udržitelnost se však japonská nadnárodní společnost zaměřila na americkou vodíkovou technologii, napsal server msn.com.

Hledání nových způsobů, jak pohánět zařízení, která naši zákazníci potřebují k životně důležité práci v oblasti těžby a stavebnictví, je důležitou součástí našeho závazku podporovat udržitelnější budoucnost,“ prohlásil viceprezident společnosti Komatsu pro severoamerické inženýrství a vývoj Dan Funcannon.

Společnost GM již nějakou dobu pracuje na technologii vodíkových palivových článků a založila dceřinou společnost nazvanou Hydrotec, která vyvíjí zařízení, jako je Fuel Cell Power Cube – pohonná jednotka poháněná vodíkem.

Caterpillar předvedl elektrický důlní vozík

Nedávno společnost GM oznámila, že do těžkých nákladních vozidel společnosti Autocar se sídlem v Alabamě budou implementovány palivové články Power Cubes, které obsahují více než 300 vodíkových palivových článků spolu se systémy tepelného a energetického řízení. Jedna „kostka“ může dodávat 77 kilowattů energie.

Pohonné systémy pro elektromobily, jako je platforma Ultium společnosti GM, jsou skvělým řešením pro elektrifikaci osobních vozidel, ale větší vozidla, jako jsou nákladní vozy třídy 8, popelářské vozy a tahače terminálů společnosti Autocar, vyžadují robustní řešení, která umožňují značnou kapacitu přenosu energie a rychlé doplňování paliva,“ vysvětlil výkonný ředitel společnosti Hydrotec Charlie Freese.

GM a Komatsu budou spolupracovat na návrhu a ověření technologie, která nahradí dieselové motory v modelu 930E, a jejich cílem je, aby do poloviny desetiletí byl prototyp poháněný palivem GM Hydrotec testován na zkušebním polygonu Komatsu v Arizoně.

Nákladní vozidla ultra třídy, jako je Komatsu 930E, obvykle pracují pouze v jednom dole po celou dobu své životnosti, což znamená, že bude snazší zavést potřebnou čerpací infrastrukturu pro obsluhu flotily nákladních vozidel 930E poháněných vodíkem.