Výměna lopaty byla nejdůležitější součástí střednědobé opravy rypadla E7/ R152, které úsek skrývky Vršanské uhelné provozuje v lokalitě Jan Šverma.
„Zhruba měsíční oprava samozřejmě nezahrnovala pouze výměnu lopaty, na stoji se během této doby měnila například pouzdra na výložníku a vyvařovaly se praskliny,“ doplnil Jaroslav Graman, vedoucí úseku skrývky Vršanské uhelné. Lopatová rypadla patřila v minulosti k nejdůležitějším součástem dobývací technologie, postupně je ale nahradily kolesové velkostroje, které mají podstatně větší výkon. V provozu jsou ale dodnes.
Čtěte také:
Léto využívají k opravám
Most přivítá Gigathlon
Jen ve Vršanské uhelné jich využívají necelou desítku. Úsek skrývky má k dispozici největší z nich, E7/R152, slouží zejména k zakládání aglomerátů, které na lokalitu Jan Šverma přivážejí železniční soupravy. I v dalších úsecích slouží lopatová rypadla především jako podpora kolejové dopravy. Dva z menších strojů typu E2,5 pomáhají s překládkou uhlí na Příkupovém depu ve Vršanech. Lopatové rypadlo E7/R152 je deset metrů vysoké, váží 371 tun. Pohybuje se rychlostí 17 metrů za minutu. Číslo u jeho názvu odkazuje k objemu lopaty v kubících. Shodou okolností tento stroj slaví v letošním roce narozeniny, byl totiž vyroben v roce 1978 v Krušnohorských strojírnách Komořany.
Mohlo by vás zajímat:
TOP 10 největších uhelných dolů
TOP 10 navždy bohatých
Největší bagr na světě udělal kariéru ve filmu