Bagrům zkouší nové zuby

Na kolese velkostroje KU 800 je 15 korečků. Každý má osm zubů a obsah 1 300 litrů. Koleso velkostroje KU300 má 13 korečků, každý se šesti zuby. Obsah korečku je 650 litrů. Foto: Tomáš Malý

Ve Vršanské uhelné se na kolese skrývkového rypadla KU800/K84 zkoušejí nové korečky, které jsou osazeny nově tvarovanými zuby vyrobenými ze speciálního materiálu a s propracovanějším způsobem uchycení. Další nový koreček je ve zkušebním provozu i na uhelném rypadle KU300/K86 v lomu ČSA.

První inspiraci jsme získali v Sokolovské uhelné, kde se korečky zkoušené na rypadle KU 800/K84 používají a oproti původním vykazují velmi dobré výsledky. Po zkušebním nasazení bylo zjištěno, že podmínky rozpojitelnosti těženého materiálu na Vršanech jsou výrazně horší než podmínky, které jsou v Sokolovské uhelné a došlo proto k úpravě konstrukce korečku,“ vysvětlil Lubomír Donát, hlavní mechanik těžebních společností Sev.en Energy.

Čtěte také:
Velké manévry v Hořanském koridoru
Na čistou energetiku počkejte pár století

Původní, doposud používaný typ korečku je svařenec ocelolitinové bandáže s dalšími částmi těla, tvořenými z plechů z konstrukční oceli. Osazen je zuby z materiálu VP7. U nově zkoušeného typu je bandáž vyrobena z materiálu HARDOX 500 a tělo z materiálu STRENX 700. Bandáž je osazena zubovým systémem Ultralok® se zuby typu ESCO. Cena nového korečku je srovnatelná s původním, nové zuby ESCO jsou ale dražší „Provozní zkouška ukáže, zda i jejich kvalita je vyšší a změna se nám vyplatí,“ doplnil hlavní mechanik.

Protože na začátku prázdnin bude skrývkový velkostroj ve Vršanech těžit opět v tvrdých polohách, byly na jeho koleso v polovině června při pravidelné odstávce nasazeny korečky osazené břity nově navržené konstrukce. Do provozu se stroj vracel na konci června se čtyřmi novými typy korečků, doplněnými původním korečkem, aby se jejich vlastnosti daly vzájemně porovnat.

Podobnou změnu se mechanici rozhodli vyzkoušet i při těžbě uhlí v lomu ČSA. Zdejší uhelný velkostroj KU300/ K86 těží velmi kvalitní uhlí, ale v některých partiích se musí potýkat s proplástky, které jsou velmi těžce rozpojitelné a velmi abrazivní. „Nový koreček je vyrobený obdobně jako ten pro K84. Jeho řezný profil přesně odpovídá řeznému profilu původního korečku. I v tomto případě platí, že nové zuby jsou dražší než ty právě používané. Už jsme si ale ověřili, že v provozu vydrží až šestkrát déle než stávající,“ uvedl Lubomír Donát. Také proto už je na velkostroj K86 objednaná nová sada korečků. V konečném důsledku to ale přinese významnou úsporu, protože se sníží četnost výměn opotřebených dílů, zubů. „A vzhledem k tomu, že se nové zuby chovají lépe při rozpojování materiálu během těžby, dá se předpokládat i snížení energetické náročnosti při těžbě,“ uzavřel hlavní mechanik.

Mohlo by vás zajímat:
Ze starého lomu je špičkové golfové hřiště
VIDEO: Jezero Most napuštěné za minutu
Po bagrech zůstaly mokřady a čistá voda