Z přístavu Mtwara na jihu Tanzanie se do Evropy vyvážely především kešu oříšky. Nyní však lodě do Evropy vozí především tisíce tun uhlí, které evropské země zoufale shánějí ze všech zdrojů.
Tanzanie historicky vyvážela uhlí pouze do nejbližších sousedních zemí. To se však nyní změnilo, Evropa pod tlakem nedostatku surovin využívá každou možnost a na ceny se už tolik neohlíží. Zájemci o surovinu napříč Evropou se tak nyní předhánějí, kdo za uhlí z Tanzanie, Botswany nebo Madagaskaru zaplatí víc, napsal server idnes.cz.
„Za poslední měsíce sledujeme výrazný nárůst plaveb do Evropy,“ uvedl Jan Dieleman, prezident námořní dopravní divize společnosti Cargill. Jen za léto firma přepravila devět milionů tun uhlí po celém světě, o dva miliony více než loni.
Mongolsko díky železnici zvýší vývoz uhlí do Číny
Těžba v regionu Ruvuma již poskytla od listopadu zemím jako Nizozemsko, Francie nebo Indie už 400 tisíc tun uhlí. Uhelné doly se tak těší z neočekávaných příjmů. „Kupci z Evropy nabízejí zajímavé peníze,“ vysvětlil manažer dolů Bluesky Minings Rizwan Ahmed.
Po invazi na Ukrajinu a utažení ruských kohoutů se musí státy Evropské Unie zbavit někdejší závislosti na ruských zdrojích. Rusko dříve podle bruselského výzkumného týmu Bruegel zajišťovalo až sedmdesát procent evropské spotřeby energetického uhlí. Teď se rychle shánějí noví dodavatelé.
„Produkce uhlí a lignitu je o čtvrtinu vyšší, než loni. A to navzdory hromadnému zavíraní dolů za poslední tři roky,“ uvedli analytici z Bank of America.
V polovině září se cena tuny uhlí vyšplhala na 429 dolarů (10 tisíc Kč), v meziročním srovnání je to o 176 dolarů (4 100 Kč) více. A celosvětový objem po moři přepraveného uhlí dosáhl v červenci 97,8 milionu tun, proti loňsku je to navýšení o devět procent, ukázaly statistiky firmy Braemar.