Hongkong také zruší úlevy pro elektroauta

Hongkong býval majákem elektromobility v jihovýchodní Asii. Foto: wikipedia.org Norsk Elbilforening

V Hongkongu se od ukončení daňových prázdnin na pořízení elektromobilu v dubnu neprodal ani jeden elektrický vůz.

Hongkong po vzoru Dánska ukončil daňová zvýhodnění na elektrické vozy. Při koupi takové Tesly nebo BMW i3 teď musí tamní zákazníci do státní kasy odvést padesát až osmdesát procent jeho ceny. Místní úřady prý nechtějí boháčům sponzorovat pořízení dalšího auta do sbírky a svým rozhodnutím chtějí bojovat se zácpami. Mezi hongkongskými majiteli elektromobilů ale tento krok vzbudil velkou nevoli, napsal server iDNES.cz.

Čtěte také:
Bez úlev Dánové Teslu nechtějí
Důl OKD si „zahrál“ v korejském filmu

Bývalá britská kolonie přitom bývala podle slov lidí z Tesly „majákem elektromobility“ v jihovýchodní Asii. Podle Bloombergu představovaly tamní prodeje americké značky šest procent těch celosvětových.

Tesla také vládní rozhodnutí očekávala, již koncem minulého roku své zákazníky vybízela, aby si auto objednali včas, aby jim bylo doručeno do konce března, kdy daňové prázdniny skončily. Výsledkem bylo to, že se v březnu v Hongkongu prodalo 2964 elektromobilů, z nichž jen 20 neslo na přídi jiný znak, než stylizované T. V dubnu již nebyl zaregistrován ani jeden.

Důvody pro předčasné zrušení daňových zvýhodnění přitom vyvolávají i pochybnosti. Ze 750 tisíc soukromých vozidel, která jsou v Hongkongu registrována, jich je jen 10 589 elektrických. Pobídky měly zlepšit vzduch ve městě, v němž se však více než 50 % veškeré elektrické energie získává z uhlí, a také umožnit rozvoj sítě dobíjecích stanic, která by usnadnila větší rozšíření elektromobility, než přijdou cenově dostupnější elektrické vozy jako Tesla Model 3.

Podle kritiků však ukončení podpory elektromobilů nebude mít za následek slibované zmenšení zácp. Zájemci o auta si totiž prostě jen raději koupí vozy se spalovacím motorem. Ty jsou sice rovněž zatíženy stejnou daní, v porovnání s drahými elektromobily jsou však přece jen levnější.

Mark Webb-Johnsson, zakladatel iniciativy Charged Hong Kong, dokonce tvrdí, že místní vláda vyšla vstříc lobby evropských automobilek, jež potřebují prodávat vozy se spalovacími motory. Společnost Clean Air Network, která omezení pobídek jinak podporuje, by proto ráda, aby byly zároveň zvýšeny daně pro benziny a diesely.

Mohlo by vás zajímat:
VIDEO: Jak se rodí kolosy na čtyřech kolech
Rypadlo váží jako 2700 škodovek
Největší bagr na světě udělal kariéru ve filmu