
Litr nafty bude brzy stát v Německu 1,80 eur, tedy nějakých 47 korun. Cenu zvýší daň z oxidu uhličitého. Opatření má podporovat rozvoj elektromobility, vysloužilo si ale lavinu kritiky.
Nová uhlíková daň se má prý stát velmi efektivním nástrojem pro omezení silničního provozu a také k donucení motoristů přepřáhnout na elektrický pohon. Podporovatelé tohoto opatření totiž současně požadují, aby se snížily ceny elektrického proudu pro nabíjení elektromobilů. Dá se čekat, že německý nápad bude inspirovat nátlakové skupiny prosazující elektromobilitu i v dalších zemích. Bez podobné radikální akce se prodeje aut do zásuvky samy od sebe nerozjedou, uvedl server idnes.cz.
Čtěte také:
Babiš nechce klimatický Armagedon
Letecké dopravy se boj proti CO2 netýká?
Kvůli nové emisní dani (v Německu ji označují také jako daň z emisí CO2, uhlíkovou daň neboli daň z oxidu uhličitého) podraží tankování i topení. Nejstarší německý autoklub Automobilclub von Deutschland (AvD) varuje před sociálním rozštěpením: podobně jako u ekologické daně bude nová daň představovat velkou zátěž především pro příslušníky německé střední třídy a lidi s nízkými příjmy, kteří si nemohou dovolit pořízení bytu v centrech měst a jsou odkázáni na dojíždění do zaměstnání autem.
„Takové opatření lze považovat za darebáctví, za nímž stojí politici bojující za ochranu životního prostředí. Jsme toho názoru, že zavedení nové daně poslouží především k fiskálnímu kasírování řidičů. Už dnes jsou pohonné hmoty zatíženy několika typy spotřební daně, jako je daň z minerálních olejů či ekologická daň. Právě kvůli těmto daním je cena pohonných hmot pro koncové zákazníky víc než dvojnásobná. Údajné omezení provozu, které mělo být slibovaným důsledkem zdražení, se bohužel nekonalo. A stejné to bude u přirážky za emise CO2,“ uvedli zástupci Automobilclubu.
Zastánci opatření argumentují, jak se již stalo tradicí, bojem proti klimatické změně. „Za CO2 se musí platit. Náš klimatický cíl musí být podle mého názoru ambicióznější. Bavorsko by mělo být do roku 2050 klimaticky neutrální,“ vyjádřil se například bavorský ministr životního prostředí Thorsten Glauber.
Levnější elektřina pro elektromobily
Zajímavým momentem je rovněž požadavek na snížení ceny elektřiny pro elektromobily. V Německu se pořízení elektromobilu v porovnání s dalšími evropskými zeměmi nevyplatí i z toho důvodu, že tu jsou v současnosti nejvyšší ceny za elektrickou energii v celé Evropě. Zástupci Strany zelených, která rovněž požaduje zavedení daně z oxidu uhličitého, navrhují, aby byl všem občanům Německa vyplácen – jako kompenzace k zavedení daně z CO2 – „příspěvek na energie“ ve výši 100 eur. Paradoxní přitom je, že Němci mají drahou elektřinu právě kvůli tomu, že ji vyrábějí stále více a více ze zelených zdrojů.
Mohlo by vás zajímat:
Patami k výbuchu a zavřete oči
O uhlí se často lže
Jsme fosilní civilizace. A ještě dlouho jí budeme